“Διαβάστε” τον ασθενή από μακριά
Οι άνθρωποι που έρχονται σε επαφή με ασθενείς στα νοσοκομεία καλούνται να εκπληρώσουν πολλαπλούς ρόλους.
Εκτός από την παροχή βοήθειας, θα πρέπει να επιστρατεύσουν και άλλες ιδιότητες/γνώσεις, και πάνω απ’όλα να εκτιμήσουν την ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων που έχουν απέναντί τους, ώστε οι ασθενείς να είναι συνεργάσιμοι και να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Υπάρχουν, όμως συνεργάσιμοι ασθενείς ή είναι είδος υπό εξαφάνιση; Η διάθεση για συνεργασία είναι χαρακτηριστικό αποκλειστικά του ασθενή ή η συμβολή του ιατρού και νοσηλευτή είναι καθοριστική;
Οι συνθήκες ζωής, ο χαρακτήρας, η ηλικία, ο πόνος και η αγωνία για τα αίτια που τους έχουν οδηγήσει στο νοσοκομείο, η αναμονή και η προοπτική μιας ενδεχόμενης νοσηλείας είναι μερικοί από τους παράγοντες που επηρεάζουν τους ασθενείς κατά την εισαγωγή και/ή παραμονή τους στο νοσοκομείο.
Ο επαγγελματίας υγείας καλείται να αξιολογήσει την ψυχολογία και να προσαρμοστεί στην διαφορετικότητα κάθε ασθενούς, ώστε να «λειάνει» τις πτυχές στις οποίες μπορεί να επέμβει.
Παραθέτουμε μερικούς βασικούς παράγοντες/συμβουλές που μπορεί να σας βοηθήσουν να «διαβάσετε» τους ασθενείς που έχετε απέναντί σας και να τους επηρεάσετε θετικά:
-Θερμοκρασία: Η θερμοκρασία των χεριών, βάσει πρόσφατων μελετών, μπορεί να αποκαλύψει στοιχεία για το επίπεδο προθυμίας και τη διάθεση συνεργασίας . Αυτό αποκαλύπτει μελέτη στα πλαίσια της οποίας εθελοντές που κρατούσαν ένα θερμό αντικείμενο ήταν πιο συνεργάσιμοι στην ολοκλήρωση της αποστολής που τους είχε ανατεθεί. Η σύγκριση πραγματοποιήθηκε με τα ίδια άτομα, τα οποία κρατούσαν στη συνέχεια ένα αντικείμενο χαμηλότερης θερμοκρασίας.
-Xαμόγελο: Δε χαμογελάει ο ασθενής καθόλου; Χαμογελάστε εσείς!(όσο δύσκολο και αν είναι μετά από πολύωρες βάρδιες). Το χαμόγελο είναι μεταδοτικό!
-Επικοινωνία: Συζητήστε με τους ασθενείς, ώστε να κατανοήσετε την προσωπικότητά τους. Η προσωπικότητα των ασθενών επηρεάζει τον βαθμό των πληροφοριών που μπορούν να αφομοιώσουν. Πχ οι «αγχώδεις» ασθενείς θέλουν να γνωρίζουν τα πάντα για την κατάστασή τους, με αποτέλεσμα να βομβαρδίζουν διαρκώς με ερωτήσεις, ώστε να είναι σίγουροι ότι έχουν τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασής τους. Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό θα πρέπει, λοιπόν, διαρκώς να προσαρμόζουν τη στάση τους, ώστε άλλοτε να θέτουν όρια και άλλοτε να δρουν υποστηρικτικά και να ενθαρρύνουν.
Σε κάθε περίπτωση, οι ασθενείς δεν απαλλάσσονται από τις δικές τους ευθύνες.
Το εγχειρίδιο του συνεργάσιμου ασθενή θα αναλυθεί σε μελλοντική ανάρτηση.
Η καθημερινότητά σίγουρα είναι απρόβλεπτη και μπορεί να σας τροφοδοτήσει με πολλά παραδείγματα, ώστε η λίστα αυτή να γίνει ακόμα μεγαλύτερη. Υπομονή!!
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΙΔΕΡΗ
Ευαγγελλού-fun park (Ξανα)Κατακτήσαμε βασικά ανθρώπινα δικαιώματα!