Της νύστας τα καμώματα..

Φεγγάρι που χασμουριεται.  νυχτερινη βαρδια νοσηλευτών Ειδικευομένων ιατρων. eidikeyomenoi eidikeuomenoi

Το βιολογικό μας ρολόι, το οποίο ρυθμίζει τις ορμονικές λειτουργίες του οργανισμού κατά τη διάρκεια του 24ώρου, καθορίζεται από την επίδραση του φωτός. Όταν το φως λιγοστεύει, ο εγκέφαλος παράγει μελατονίνη, η οποία μας δίνει την εντολή να κοιμηθούμε. Τα επίπεδα μελατονίνης είναι υψηλότερα το βράδυ και ελαττώνονται το ξημέρωμα, ενώ στη διάρκεια της ημέρας παραμένουν χαμηλά.

Σε αντίθεση με τη μελατονίνη, η εσωτερική μας θερμοκρασία που ευνοεί τον ύπνο ρυθμίζεται από τον εγκέφαλο, ώστε να είναι χαμηλή από τα μεσάνυχτα έως τις 4 το πρωί, και στη συνέχεια να ανεβαίνει για να φτάσει αργά το απόγευμα στα υψηλότερα επίπεδά της.

Συνεπώς, η έλλειψη βραδινού ύπνου δε μπορεί να αναπληρωθεί από τον ύπνο στη διάρκεια της ημέρας.

Το βιολογικό ρολόι, λοιπόν, των ατόμων που δουλεύουν σε βάρδιες μπορεί να διαταραχθεί, ώστε πολύ συχνά τα άτομα αυτά να εκδηλώνουν διαταραχές στον ύπνο, και στην υγεία γενικότερα (παχυσαρκία, κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου & διαβήτη τύπου ΙΙ κλπ)., πέρα από τις πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην προσωπική τους ζωή.

Υπολογίζεται ότι οι εργαζόμενοι σε βάρδιες κοιμούνται κατά μέσο όρο 2-3 ώρες λιγότερο από τους υπόλοιπους εργαζόμενους, γεγονός που επηρεάζει και την καθημερινή τους εργασιακή απόδοση.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα ατυχήματα που αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος συμβαίνουν στη διάρκεια της νύχτας.

Η μελατονίνη έχει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Αυτό ενισχύεται και από πρόσφατες έρευνες οι οποίες καταλήγουν στην ύπαρξη συσχετισμού μεταξύ υψηλών επιπέδων μελατονίνης με μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του προστάτη σε άνδρες και μαστού και παχέος εντέρου σε γυναίκες.

Εντούτοις, όσοι εργάζονται, όμως, μακροχρόνια σε νυχτερινές βάρδιες φαίνεται να έχουν χαμηλά επίπεδα μελατονίνης.

Επίσης, η έλλειψη μελατονίνης σχετίζεται με εποχική κατάθλιψη, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τα υψηλά ποσοστά κατάθλιψης και άλλων ψυχολογικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που ζουν σε χώρες με μεγάλα διαστήματα έλλειψης ήλιου.

Μια ορμόνη, λοιπόν, αρκεί για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι ιδανικά όσοι εργάζονται σε βάρδιες, και ειδικά σε νυχτερινές βάρδιες θα πρέπει να έχουν άδεια στη διάρκεια της εβδομάδας ή -αν είναι δυνατόν- κάθε νυχτερινή βάρδια να ακολουθείται από μία μέρα ρεπό, ώστε να μπορούν να αναπληρώσουν τον χαμένο ύπνο.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΙΔΕΡΗ

[Έμπνευση: lifepositive.gr]

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.