Ο ιδανικός ασθενής

τέλειος ασθενής.

Οι απαιτήσεις δημιουργούν υποχρεώσεις. Αυτός είναι ένας κανόνας, από τον οποίο δε μπορούν να ξεφύγουν ούτε οι ασθενείς.

Παλαιότερα είχαμε ασχοληθεί με τις ιδιότητες/χαρακτηριστικά του ιδανικού ιατρού/νοσηλευτή, λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη των ασθενών. Για να είμαστε δίκαιοι, λοιπόν, οφείλουμε να αντιστρέψουμε το ερώτημα και να σκεφτούμε ποιες ιδιότητες/χαρακτηριστικά έχουν οι ιδανικοί ασθενείς από την οπτική γωνιά των ιατρών/νοσηλευτών.

Το ερώτημα αν υπάρχουν ιδανικοί ασθενείς δε θα το θίξουμε εδώ.

Προτού παραθέσουμε τις απαντήσεις, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι υπάρχει διαφοροποίηση για τους ασθενείς που νοσηλεύονται και τους ασθενείς που δε νοσηλεύονται, αλλά παρακολουθούνται τακτικά ιδιωτικά από κάποιο ιατρό. Επίσης, θα πρέπει να διαχωρίσουμε τους ασθενείς με χρόνιες και απειλητικές παθήσεις, καθώς, επίσης και τα παιδιά και ηλικιωμένους από τους υπόλοιπους ασθενείς.

Δεν πρόκειται για ελαφρυντικά, ώστε να μειωθεί η λίστα, μην ανησυχείτε. Ωστόσο, θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι κυριότεροι αντίπαλοι που πρέπει να βγάλει “νοκ αουτ” ο ιατρός/νοσηλευτής δεν είναι οι ίδιοι οι ασθενείς, αλλά η αδρεναλίνη και νοραδρεναλίνη τους. Η ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση είναι ότι αυτοί οι παράγοντες είναι αστάθμητοι, επηρεάζονται από το αίσθημα ακόμα και του ενδεχόμενου πόνου και του άγχους της διάγνωσης και, δυστυχώς, μεγεθύνονται στην χώρα μας και από το σύστημα υγείας.

Μάλιστα, κάποιοι ιατροί/νοσηλευτές έχουν να αντιμετωπίσουν και την προκατάληψη ως προς το αίσθημα του πόνου- η επίσκεψη στον οδοντίατρο και η αιμοληψία αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Ιδιότητες/Χαρακτηριστικά του ιδανικού ασθενή: (EEEOΠΠΥ)
Ευγενικός
Ειλικρινής (ως προς το ιατρικό ιστορικό)
Επιμελής (λήψη της θεραπείας/συνιστώμενες εξετάσεις)
Οργανωτικός (κρατά αρχείο & προσκομίζει αποτελέσματα εξετάσεων)
Προσαρμοστικός
Πληρώνει στην ώρα του
Υπομονετικός

Ο ιδανικός ασθενής δεν: (ΚΕΠ)
Καθυστερεί/δεν ακυρώνει τα ραντεβού
Είναι κατά φαντασίαν ασθενής
Παίρνει άσκοπα τηλέφωνο, παρά μόνο όταν είναι ανάγκη

Βέβαια, όπως όλες οι σχέσεις, έτσι και αυτή του ασθενή με τον ιατρό/νοσηλευτή είναι αμφίδρομη. Η επικοινωνία είναι βασική για να είναι αυτή η σχέση ομαλή. Και λόγω των αστάθμητων παραγόντων που αναφέραμε παραπάνω, οι ιατροί/νοσηλευτές θα πρέπει να είναι ως ένα βαθμό και ψυχολόγοι των ασθενών τους, για να προλαμβάνουν δυσμενείς για εκείνους συνέπειες.
Οι υποχρεώσεις των ασθενών βρίσκονται αναρτημένες στις ιστοσελίδες των περισσότερων νοσοκομείων της Ελλάδας. Δεν ξέρουμε, βέβαια, αν υπάρχουν αναρτημένες σε εμφανές μέρος και στα κτίρια των νοσοκομείων.

“1.Ο ασθενής έχει υποχρέωση να ενημερώνει το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό για τα φάρμακα που τυχόν έπαιρνε πριν την εισαγωγή του στο Νοσοκομείο και να συνεργάζεται με ειλικρίνεια.
2.Για κάθε παράπονο ο ασθενής και οι συγγενείς να απευθύνονται στους ιεραρχικά υπεύθυνους καθώς και στo Γραφείο Επικοινωνίας με τον Πολίτη που λειτουργεί εντός του Νοσοκομείου.
3.Η παραμονή συγγενών και φιλικών προσώπων στους θαλάμους να είναι ολιγόωρη και όχι πολυπληθής, και να αποφεύγετε να έχετε μαζί σας παιδιά.
4.Οι συνοδοί που παραμένουν στους θαλάμους λόγω ειδικής άδειας, πρέπει να φροντίζουν στη διατήρηση της καθαριότητας. Να μην κάθονται στα κρεβάτια των ασθενών, να μην βάζουν λουλούδια στους θαλάμους και να μην κρατούν τρόφιμα, αναψυκτικά και καφέδες, γιατί μεταβάλλονται σε εστίες μικροβίων.
5.Οι συνοδοί και οι επισκέπτες να μην προκαλούν θόρυβο, γιατί οι ασθενείς έχουν ανάγκη ηρεμίας και ησυχίας.
6.Να μην φέρετε μαζί σας πολύτιμα αντικείμενα καθώς και μεγάλα χρηματικά ποσά.
7.Να είστε συνεπείς στα ραντεβού που έχετε κλείσει και να μην απομακρύνεστε από τους θαλάμους άνευ αδείας.
8.Να έχετε πάντα το βιβλιάριο υγείας, και ασφάλισης, τις εξετάσεις που τυχόν έχετε κάνει στο παρελθόν καθώς και κάθε σχετικό έγγραφο ( πληροφοριακό δελτίο, οδηγίες κ.λ.π.).
9.Αν είστε ασφαλισμένος ή έχετε βιβλιάριο απορίας, η νοσηλεία σας καλύπτεται από το ασφαλιστικό σας ταμείο ή το Δημόσιο.
10.Εάν είστε ανασφάλιστος πληρώνετε το αντίτιμο του νοσηλείου σας, απευθείας και μόνο στο Λογιστήριο Νοσηλευομένων, που σας παρέχει και την σχετική απόδειξη.
11.Απαγορεύεται οι επισκέπτες να εισέρχονται εντός του Νοσοκομείου με αυτοκίνητο ή άλλο μεταφορικό μέσο.
12.Αμοιβή σε οποιοδήποτε πρόσωπο και για οποιοδήποτε λόγο είναι παράνομη και προσβάλει τους ίδιους τους εργαζόμενους.
13.Οι ασθενείς και οι συνοδοί αυτών, κατά την εισαγωγή τους, πρέπει να δίνουν απαραίτητα τα στοιχεία τους και τις πληροφορίες που τους ζητούνται από το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.
14.Απαγορεύεται αυστηρά το κάπνισμα σε όλους τους χώρους του Νοσοκομείου.”

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΙΔΕΡΗ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.